Friday 2 November 2012

Mati itu Suatu Kepastian


Bismillahirrahmanirrahim,..Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Salam Peperiksaan buat semua mahasiswa-mahasiswi IPG..Semoga kita semua dipermudahkan dalam menjawab soalan-soalan.

Ada sesuatu yang saya nak share bersama.. Ayat-ayat ini benar-benar menarik 110% perhatian saya untuk terus mengamati dan memahami maksud bait-bait yang ditulis. Memang sangat bermakna!Serius.

 "Aku mencintai 3 perkara yang tidak disukai manusia, iaitu MISKIN, SAKIT, dan MATI. Miskin mengajar aku merendah diri, sakit kafarah kepada dosaku, dan mati membawaku berjumpa dengan Allah."- Abu Darda-

Masyallah, sangat mendalam kan2?.. Ye, benar sama sekali kata-kata tersebut. 2M 1S (Mati, Miskin, Sakit)..*formula nak bagi mudah ingat...hehe..*

Hidup ni pasti akan berdepan dengan masalah. Manusia sifatnya memang tidak pernah puas dengan apa yang mereka ada.. Apa-apa sahaja yang tak lancar dalam hidup pasti akan membuatkan kita rasa kusut dan cepat melenting, ermm selagi masalah tak selesai selagi tu jugalah kerutan tak pernah hilang di wajah kita..hehe..

MISKIN:-
*Sentiasalah bersyukur dengan apa yang kita ada... mungkin juga kita boleh berusaha jika inginkan tambahnya rezeki dalam hidup kite yakni dengan menunaikan Solat Dhuha.(jom pehni berazam istiqamah dalam menunaikannya, ok?)
* Amalkanlah bersedekah... Kerana insyallah walau dengan rezeki yang sedikit tapi jika kite niat ikhlas untuk bersedekah, nescaya Allah akan melipatgandakannya. Insyallah.

"Siapa yang tidak pernah cukup dengan yang sedikit, pasti tidak akan puas dengan yang banyak"

Dan, saya sangat suka akan kata-kata ini.."Memberilah dengan sebanyak-banyaknya, bukan dengan menerima sebanyak-banyaknya.."-Filem Laskar Pelangi-


SAKIT:-
*Erm, ada ke orang yang suka sakit?..banyak kerja tergendala  kalau badan tak sihat ni..itu tak boleh buat, ini tak boleh buat..tapi, percayalah!. Kesakitan yang kita alami tu adalah tanda Allah sayang kita. Dia nak hapuskan dosa-dosa kita...Beruntung kan2?..Ya Allah, Kamu benar-benar sangat Pemurah.
* Perasan tak, bila kita dalam kesakitan pasti kita akan lebih mengingati Allah. Padahal, seharusnya kita perlu mengingati Allah setiap masa. baik senang baik susah..cuba anggap hari esok adalah hari terakhir kita di dunia. Pasti kita akan berebut-rebut membuat kebajikan untuk bekalan kita di akhirat.Kan2?..

Mutiara Kata:
"Jika kita mengingati Allah pada waktu senang, Allah akan mengingati kita pada waktu susah"..


Last but not least,

MATI:-
*Ujian inilah yang saya kira berat sekali untuk kita semua terima... setuju tak?..sebab apa?..sebab kita tak kan dapat berjumpa dan menatap wajah orang-orang yang kita sayang buat selama-lamanya. Hanya doa dan sedekah Al-Fatihah sahaja yang mampu kita berikan untuk mereka.
* Hidup ini adalah pilihan. Sama ada kita memilih syurga atau neraka sebagai kediaman  kita apabila di akhirat kelak, kita yang tentukan.

Apabila ditimpa musibah sebutlah,rajin2lah menyebut kalimah:

                                                                      إنّا لله وإنّا إليه راجعون
"sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali".  -Al-Baqoroh ayat 156 -


 Jom hayati sekali lagi pesanan Abu Darda ini dalam versi doodle pula:- 

Aku mencintai 3 perkara yang tidak disukai manusia, iaitu........

        

 
*harap kita dapat mendoakan ibu saya cepat sembuh..erm, ujian tuk saya di musim exam.

* tolong sedekahkan juga Al-Fatihah kepada arwah ayah angkat saya yg baru meningal semalam


p/s: Oh, rajinnya saya mengupdate status kebelakangan hari ini. Bagus sekali jika semangat seperti ini dicurahkan dalam mengulangkaji pelajaran.Hmm~

No comments:

Post a Comment